R.-K. Parochie

Heilige Lambertus

Tot 1 januari 2022 waren in Blerick, Hout-Blerick en Boekend 7 parochies, allen met een eigen kerkgebouw, die per 1 januari 2010 als Parochiefederatie Regio Blerick gingen samenwerken onder één kerkbestuur.

Per 1 januari 2022 werd de Parochiefederatie Regio Blerick omgezet in de fusieparochie R. -K. Parochie Heilige Lambertus om één kerkgemeenschap voor geheel Blerick en omgeving te vormen en zo de onderlinge band te versterken.

In plaats van onze aandacht te moeten verdelen over veel kleine parochies, kunnen het pastorale team én het kerkbestuur van onze nieuwe fusieparochie hun krachten wijden aan de opbouw van de nieuwe missionaire geloofsgemeenschap die over oude grenzen heen durft te gaan, zodat er ruimte komt voor nieuwe pastorale initiatieven.

H. Antonius van Padua

De St. Antoniusparochie met de Sint Antonius van Padua kerk ligt in het centrum van Blerick aan de Maas.

Sinds de middeleeuwen was er reeds een kerk, maar dan onder de naam St. Lambertus. In de negentiende eeuw werd de gotische St. Lambertus kerk gesloopt en vervangen door een kruisbasiliek ter ere van St. Antonius. Aan het einde van de tweede wereldoorlog is deze kerk vernield door het terugtrekkende Duitse leger. Tussen 1946 en 1962 werd gebruik gemaakt van noodkerken.

De huidige moderne kerk is van een ontwerp van J.J. Fanchamps en B. Titulaer, gebouwd door de Fa. Goossens. Naast de kerk ligt een klein kerkhof (urnenveld).

H. Joseph

De parochie in Hout-Blerick is ontstaan vanuit de Antoniusparochie, in eerste instantie als rectoraat onder rector J.J.H. Crasborn in 1934. Toen kwam ook de kerk in gebruik. Bouwpastoor was W. Rieter. Deze kerk is in 1944 opgeblazen door terugtrekkende Duitsers.

Na de oorlog werd besloten de kerk te herbouwen. Dit vond plaats onder pastoor J.A.J Rutten, met als architect A.J. Rats, die ook de originele kerk had ontworpen, en architect F.H. Stoks. De bouw werd uitgevoerd door J. Coenders. In 1953 kon de kerk weer in gebruik genomen worden.

H. Johannes de Doper

De St. Jan de Doperparochie is in 1963 ontstaan uit de St. Lambertusparochie. Na eerst een noodkerk werd besloten een nieuwe kerk te bouwen. De eerste architect, P. Weegels, overleed, waarna J. Buschman dit overnam.

Inmiddels was duidelijk dat i.v.m. de achteruitgang van kerkbezoek, geen grote kerken meer nodig waren. In 1973 was de huidige kerk gereed.

Onbevlekt Hart van Maria

De parochie is ontstaan vanuit de huidige Antoniusparochie in Blerick. Tijdens de tweede wereldoorlog werd het te gevaarlijk naar Blerick te gaan en werden missen gelezen in boerderij Boostenhof. Later werd dit een noodkerk in graanschuur van Egelsboshof.

De huidige kerk is in november 1953 in gebruik genomen. Architect is Jac Grubben. In 2023 is de kerk uit de eredienst onttrokken.

H. Lambertus

Al in de middeleeuwen was er een St. Lambertusparochie in Blerick.

In 1899 werd die naam veranderd in St. Antoniusparochie. In 1932 ontstond daaruit een nieuwe St. Lambertusparochie, met kapelaan B. Diederen als bouwpastoor. Na uit enkele noodkerken gegroeid te zijn, kreeg architect J.L. Grubben opdracht voor een nieuwe kerk. Deze werd in 1934 in gebruik genomen. Tijdens de tweede wereldoorlog werd het gebouw verwoest. In 1950 werd een herbouwde kerk in gebruik genomen, in 1960 volgde nog de toren.

In 2012 is de kerk uit de eredienst onttrokken. Het gebouw is verkocht en is verbouwd tot gezondheidscentrum.

H. Hubertus

De St. Hubertusparochie is na de tweede wereldoorlog ontstaan uit de St. Antoniusparochie. In 1949 werd bouwpastoor Höppener benoemd. In 1950 werd gestart en eind dat jaar was de noodkerk, bijgenaamd “meelkerk”, ontworpen door J. Grubben, een feit.

In 1951 kreeg J. Ramaekers de opdracht het huidige gebouw te ontwerpen. De kerk, gebouwd door aannemer M.J. Goosen, werd in 1954 in gebruik genomen. De consecratie is uitgevoerd door Mgr. Lemmens.

In 2016 is de kerk uit eredienst ontrokken. De kapel, in 1995 geplaatst in de zij-ingang van de kerk, is nog wel in gebruik.

H. Maximiliaan Kolbe

In de toenmalige nieuwbouwwijk De Vossener is in 1978 de Maximiliaan Kolbe parochie ontstaan uit de St. Hubertusparochie.

Door J. Buschman werd een moderne kerk ontworpen, die onder bouwpastoor pater de Hilster in gebruik is genomen. Door de algemene trend van terugvallend kerkbezoek en inkomsten, is de kerk in 2013 is de kerk aan de eredienst onttrokken.

Inmiddels is de kerk gesloopt en staat er nu een supermarkt.