De ziekenzalving

Christus had een bijzondere aandacht voor zieken. Hij gaf zijn leerlingen de opdracht mee zieken te genezen. Vanaf de allereerste tijd heeft het christendom zich sterk gemaakt voor zorg aan zieken en ouderen. Iedere gelovige die ziek of oud is, kan van een priester het sacrament van de ziekenzalving ontvangen.

Is iemand onder u ziek? Laat hij de presbyters van de gemeente roepen; zij moeten een gebed over hem uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. En het gelovige gebed zal de zieke redden en de Heer zal hem oprichten. En als hij zonden heeft begaan, zal het hem vergeven worden. Zo schrijft Jakobus (5,14-15). En zo heeft de kerk vanaf het begin de opdracht van Jezus aan zijn leerlingen begrepen: “Geneest de zieken” (Mt. 10,8).

Dit sacrament geeft troost, vrede en kracht. Het helpt de zieke om zijn toestand en lijden te verbinden met het lijden van Christus. De ziekenzalving wordt door een priester toegediend door zalving met olie op het voorhoofd en de handen. Indien gewenst kan de ziekenzalving meerdere keren toegediend worden en hoeft dus niet eenmalig te zijn.

Wacht niet te lang....

Daarom het advies om bij ouderdom en aandienende ziekte niet te lang te wachten om het sacrament toe te laten dienen. In tegendeel tot wat vroeger in de volksmond "het sacrament van de stervende" werd genoemd, wordt tegenwoordig in een vroeger stadium dit sacrament ingezet als ondersteuning voor de zieke en/of oudere mens.

Toediening van de ziekenzalving.

Zou u of uw naaste graag de ziekenzalving en/of ziekencommunie willen ontvangen neem dan contact op met pastoor of kapelaan.

Voorkom spoedsituaties

Bent u (chronisch) ziek, gaat u naar het ziekenhuis voor een operatie, gaat u naar verzorging/verpleeghuis of hospice: neem contact met ons op om een afspraak te maken voor toediening van de ziekenzalving. Dit steunende en krachtgevende sacrament kan desgewenst nog herhaald worden indien er een priester te bereiken is.

Spoeddienst

Privé telefoon pastoor

Privé telefoon Kapelaan

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Naam* Verplicht veld
E-mail* Verplicht veld

R.-K. Parochie Heilige Lambertus

Blerick, Limburg

KVK: 85551015

© 2024. R.-K. Parochie Heilige Lambertus. Alle rechten voorbehouden.

Ontwerp en techniek MediaBee.eu

Je winkelmandje is leeg Ga verder
Winkelmandje
Subtotaal: