De Eucharistie

Het woord ‘eucharistie’ betekent letterlijk ‘dankzegging’. Dit is het sacrament waarin Christus zijn lichaam en zijn bloed, dus heel zichzelf, aan de kerk geeft. Onder de gedaanten van brood en wijn komt Hij werkelijk aanwezig. Allen die Hem ontvangen, ontvangen werkelijk de verrezen Christus en worden in Hem één lichaam. De Eucharistie is dan ook de bron en het hoogtepunt van alle leven in de Kerk.

In de Eucharistieviering wordt Christus verkondigd door de woorden uit de Bijbel en komt Hij aanwezig door het Eucharistisch gebed, uitgesproken door een priester. Het eucharistisch gebed bevat de woorden die Jezus uitsprak bij het laatste avondmaal: ‘Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn lichaam dat voor u gegeven wordt.’ En ‘Neemt deze beker en drinkt hier allen uit, want dit is de beker van het nieuwe, altijddurende verbond; dit is mijn bloed dat voor u en voor alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken.’ Telkens als christenen eucharistie vieren, doen zij dus wat Jezus zijn leerlingen heeft opgedragen. Het brood dat geconsacreerd is (de hosties) wordt uitgereikt aan de gelovigen die ter communie gaan. Wat over is wordt met respect in het tabernakel bewaard en vereerd door aanbidding. De eucharistie kan elke dag gevierd worden, en wanneer de gelovige een rein geweten heeft, mag hij iedere dag ter communie gaan.

Aanmeldingsformulier

Voornaam* Verplicht veld
Achternaam* Verplicht veld
Geboortedatum (Communicant)* Verplicht veld
Welke school* Verplicht veld
Doopdatum (Communicant)* Verplicht veld
Doopkerk (Communicant)* Verplicht veld
Vader* Verplicht veld
Moeder* Verplicht veld
Adres* Verplicht veld
Postcode* Verplicht veld
Plaats* Verplicht veld
Provincie* Verplicht veld
Email* Verplicht veld
Telefoon* Verplicht veld
Bericht Verplicht veld
Document

Hier kunt u eventueel een document (in pdf) toevoegen.

Doopbewijs van de communicant, als ze niet gedoopt zijn in Blerick, Hout-Blerick en Boekend

Verplicht veld
Toestemming*

Wij hebben er geen bezwaar tegen dat foto’s van de viering en/of het voorbereidingstraject op de parochiesite worden geplaatst en bovenstaande gegevens in de parochie na het communie worden bewaard.

Verplicht veld