De Biecht/ Boet en verzoening

Het sacrament van boete en verzoening wordt ook wel de biecht genoemd. In dit sacrament worden onze fouten, onze zonden, vergeven. Dit sacrament biedt de mogelijkheid om ons opnieuw met God te verzoenen, wat we ook gedaan hebben. Wie biecht slaat een nieuwe, blanco pagina in het boek van zijn leven op. Een zonde is iedere daad die niet past bij een kind van God en een obstakel vormt voor Gods rijk van gerechtigheid. Ook na het doopsel, dat nieuw leven geeft, blijven we vrije mensen die gebukt gaan onder de neiging kwaad te doen. In een 'gewetensonderzoek' kun je je leven de revue laten passeren en komen tot spijt over begane fouten.

Om weer in volle gemeenschap met God en met zijn Kerk te treden, om de oorspronkelijke situatie van het doopsel te herstellen, is er verzoening met God en met de Kerk nodig. Die verzoening wordt geschonken in de liturgie van boete en verzoening, meestal biecht genoemd.

Christus verleende aan priesters het gezag om in zijn naam zonden te vergeven. “Als jullie iemand zonden vergeven, dan zijn ze vergeven” (Joh.20,23). In het sacrament van boete en verzoening belijd je je zonden in een persoonlijk gesprek aan een priester. Deze is gehouden tot absolute geheimhouding en kan je namens Christus de 'absolutie' geven, dat wil zeggen vergeving. Hij kan je daarbij een 'penitentie' opleggen, bijvoorbeeld het aandachtig bidden van enkele gebeden of het verrichten van een goed werk.

De viering van het boetesacrament

Het boetesacrament is een liturgische handeling, zoals alle sacramenten. Gewoonlijk bevat de viering de volgende elementen:

• de priester begroet en zegent de boeteling,
• hij leest het woord van God om het geweten te verlichten en het berouw op te wekken en spoort hem aan tot berouw;
• de boeteling erkent en belijdt zijn zonden ten overstaan van de priester;
• de priester legt de penitentie op die door de boeteling ook wordt aanvaard;
• de priester geeft de absolutie en tenslotte volgen de lofprijzing, dankzegging en de wegzending met de zegen van de priester.

Hoe kan ik het het sacrament van boete en verzoening ontvangen?

Er is biechtgelegenheid voor of na iedere eucharistieviering, zowel voor de zondagsmissen als voor de missen door de week.

Biechten kan ook op afspraak met pastoor of kapelaan

Contact Pastoor

Contact Kapelaan