Sacramenten

Het doopsel is het eerste sacrament dat een mens ontvangt en het is een fundamentele sacrament van christelijke intitiatie, en maakt een mens tot lid van de Kerk, de gemeenschap van gedoopten.

Het sacrament van het vormsel voltooit het doopsel en schenkt de gave van de heilige Geest. Het vormsel sterkt de gedoopte door handoplegging met de kracht van de Heilige Geest, en bezegelt door zalving dat hij op Christus gelijkt.

De christelijke initiatie bestaat uit drie sacramenten: het doopsel, het vormsel en de deelname aan de Eucharistie. Bij kinderen worden die drie sacramenten niet in één keer toegediend, maar op verschillende momenten. De Eerste Communie is een belangrijk en feestelijk moment in de geloofsopvoeding van kinderen.

Twee gedoopten worden door hun jawoord-voor-het-leven opgenomen in die bruidsverhouding tussen Christus en zijn Kerk. Hun huwelijk is verankerd in die onverbrekelijke band tussen Christus en zijn Kerk en de echtgenoten ontvangen vandaaruit de genade om in waarachtige trouw en liefde voor elkaar te leven.

Het wijding sacrament is het sacrament waardoor de zending die Christus aan zijn apostelen heeft toevertrouwd in de kerk blijvend wordt voortgezet. De wijdeling ontvangt een bijzondere genade door de heilige Geest die hem in staat stelt een gewijde macht uit te oefenen in de naam en met het gezag van Jezus Christus.

Het sacrament van boete en verzoening wordt ook wel de biecht genoemd. In dit sacrament worden onze fouten, onze zonden, vergeven. Dit sacrament biedt de mogelijkheid om ons opnieuw met God te verzoenen, wat we ook gedaan hebben.

De ziekenzalving is bedoeld om de zieke kracht te geven, en genezing, in de mate van het mogelijke. Genezing naar lichaam, ziel en geest. En de praktijk leert dat de ziekenzalving zichtbaar veel doet met de zieke.